Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Szczecin i Świnoujście: 18,1 mln ton ładunków w pierwszym półroczu

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
27-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
27-07-2023
Źródło:
Rynek Infrastruktury/Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Szczecin i Świnoujście: 18,1 mln ton ładunków w pierwszym półroczu
fot. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście przedstawił wyniki przeładunkowe za pierwsze półrocze bieżącego roku. Przy ogólnym wzroście przeładunków o 3,5% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku szczególną uwagę zwraca wzrost przewozów węgla kamiennego o 60% oraz zbóż o ponad 45%.

Wszystko wskazuje na to, że porty morskie Szczecin i Świnoujście w tym roku pobiją kolejny rekord przeładunków. W zeszłym roku osiągnęły one historyczny wynik 37 mln ton, co jednocześnie oznaczało wzrost o 11% wobec roku 2021. Choć wzrost o 3,5% w pierwszym półroczu bieżącego roku, względem analogicznego okresu w roku minionym nie jest już tak imponujący, daje podstawy, aby sądzić, że tegoroczny wynik będzie jeszcze wyższy. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) wskazuje jednocześnie, że w tym roku 10 lipca doszło do rekordowych przeładunków dobowych, które wyniosły 200 tys. ton.

Największe wzrosty przeładunków odnotowano w odniesieniu do węgla kamiennego (60%) i zbóż (45,3%), co w dużej mierze jest pochodną rosyjskiej agresji na Ukrainę. Z jednej strony spadające wydobycie węgla kamiennego w Polsce przy jednoczesnym wprowadzeniu embarga na import tego surowca z Federacji Rosyjskiej spowodowały potrzebę szybkiego nawiązania relacji handlowych z nowymi partnerami, często z bardzo odległych części świata, aby zapewnić bezpieczeństwo energetyczne kraju. Z drugiej strony ograniczone możliwości eksportu zboża z Ukrainy na świat drogą morską z tego kraju uczyniły z Polski kluczowy ośrodek tranzytowy.

Wzrosty, ale i spadki

Duży wzrost przeładunków dotyczy także innych ładunków masowych, których w pierwszym półroczu 2023 roku przeładowano o 35,4% więcej niż w analogicznym okresie roku minionego. Przeładowano także 26,5% więcej paliw, co również można wyjaśnić wprowadzeniem embarga na rosyjskie produkty ropopochodne. Odnotowano również dwucyfrowy wzrost importu LNG na poziomie 10,6%. Warto dodać, że za sprawą realizowanej rozbudowy infrastruktury w świnoujskim terminalu LNG możliwości importowe Polski w tym zakresie znacząco wzrosną. Najmniejszy wzrost zanotowano w odniesieniu do kontenerów, których przeładowano 4,8% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Choć w zakresie większości kategorii przeładunków ZMPSiŚ odnotowuje wysokie wzrosty, odnotowano głęboki (bo o blisko połowę) spadek w odniesieniu do rud metali. O 9,4% spadły przeładunki drobnicowe, w szczególności promowe (spadek o 10,2%).

Wielkoskalowe inwestycje infrastrukturalne

Wydaje się, że istotny wpływ na możliwość dokonywania tak dużych przeładunków w skali doby ma zrealizowane niedawno pogłębienie toru wodnego ze Świnoujścia do Szczecina do 12,5 metra. Inwestycja zapewniła bowiem optymalne warunki żeglugowe dla jednostek o zanurzeniu do 11 metrów o ładowności na poziomie 40-50 tys. ton. Jednocześnie wciąż trwają prace w szczecińskim porcie morskim w zakresie przebudowy nabrzeży, aby możliwe było pełne wykorzystanie potencjału, jaki zrodziła zrealizowana przebudowa toru wodnego. ZMPSiŚ wskazuje, że aktualnie powstają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego.

Warto dodać, że dużo większą zmianą dla potencjału zespołu portów morskich Szczecin – Świnoujście będzie budowa wschodniego toru podejściowego do Świnoujścia o głębokości technicznej 17 metrów i szerokości 500 metrów na ok. 70-kilometrowym odcinku, co umożliwi dostęp kontenerowców oceanicznych do planowanego głębokowodnego terminala kontenerowego, jak i masowców o ładowności do 200 tys. ton. Jak niedawno informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”, Urząd Morski w Szczecinie zawarł pre-umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na wsparcie inwestycji środkami europejskimi. Większość kosztów tej strategicznej inwestycji pokryje jednak budżet państwa. Z kolei sam głębokowodny terminal kontenerowy wybuduje belgijsko-katarskie konsorcjum.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Unia dała ponad 420 mln zł na budowę S7

Polityka i prawo

Unia dała ponad 420 mln zł na budowę S7

inf. pras./Redakcja 16 grudnia 2023

Leman: LOT potrzebuje CPK. Alternatywy nie ma

Biznes i przemysł

Leman: LOT potrzebuje CPK. Alternatywy nie ma

Łukasz Malinowski 16 grudnia 2023

Belgia: Pierwszy holownik napędzany wodorem [zdjęcia]

Inżynieria i innowacje

Belgia: Pierwszy holownik napędzany wodorem [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 16 grudnia 2023

Zobacz również:

PKP LHS testuje transport naczep z ciągnikami siodłowymi

Intermodal i logistyka

PKP LHS testuje transport naczep z ciągnikami siodłowymi

Mikołaj Kobryński 11 grudnia 2023

Świnoujście: Spotkanie u prezydenta miasta w sprawie terminala kontenerowego

Intermodal i logistyka

Porty Szczecin-Świnoujście. Więcej ładunków w lutym

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Unia dała ponad 420 mln zł na budowę S7

Polityka i prawo

Unia dała ponad 420 mln zł na budowę S7

inf. pras./Redakcja 16 grudnia 2023

Leman: LOT potrzebuje CPK. Alternatywy nie ma

Biznes i przemysł

Leman: LOT potrzebuje CPK. Alternatywy nie ma

Łukasz Malinowski 16 grudnia 2023

Belgia: Pierwszy holownik napędzany wodorem [zdjęcia]

Inżynieria i innowacje

Belgia: Pierwszy holownik napędzany wodorem [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 16 grudnia 2023

Zobacz również:

PKP LHS testuje transport naczep z ciągnikami siodłowymi

Intermodal i logistyka

PKP LHS testuje transport naczep z ciągnikami siodłowymi

Mikołaj Kobryński 11 grudnia 2023

Świnoujście: Spotkanie u prezydenta miasta w sprawie terminala kontenerowego

Intermodal i logistyka

Porty Szczecin-Świnoujście. Więcej ładunków w lutym

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5